E-commerce: wat houdt dat in?
E-commerce, ofwel e-handel is een steeds vaker besproken onderwerp en de interesse hierin neemt jaarlijks toe. Bedrijven die jaren geleden zijn begonnen met e-commerce behoren nu tot een van de grootste omnichannel retailers. De combinatie van online boodschappen doen, producten verkopen en adverteren is veel handiger en gemakkelijker geworden dan alleen offline. Toch zijn er een aantal vragen die men zich afvraagt over de toekomst van e-handel. Waarom openen de meest succesvolle e-commercebedrijven meer fysieke winkels? Wat is omnichannel retail en waarom is dit zo belangrijk geworden? En wat kun je doen om net zo succesvol te worden als bekende e-commercebedrijven, zoals Coolblue, Albert Heijn en Amazon?
Wat is e-commerce?
E-commerce is economische sector waarin reclame, promotie, commerciële en financiële transacties rechtstreeks op internet worden uitgevoerd. Dat wil zeggen dat je met e-handel bezig bent wanneer je iets op het web koopt of verkoopt.
Er zijn in totaal zes hoofdtypen van e-handel. Deze typen hebben te maken met verschillende partijen die op elkaar kunnen inspelen zoals een bedrijf, de consument of de administratie. Hieronder zullen wij de zes hoofdtypen in hoofdlijnen behandelen.
E-commerce voor business-to-business (B2B)
Bij business-to-business electronic commerce worden producten en diensten tussen bedrijven verkocht via een online verkoopportaal. Een voorbeeld is de samenwerking tussen Sony Corporation en Apple. Sony maakt cameramodules voor de iPhone en iPad en verkoopt deze rechtstreeks aan Apple. Op dezelfde manier bood Intel het Apple-bedrijf zijn processors aan, totdat Apple overstapte naar eigen processors.
E-commerce voor business-to-consumer (B2C)
B2C is misschien wel het belangrijkste type e-commerce, waarbij een bedrijf haar producten en diensten rechtstreeks aan de gebruiker levert. Laten we niet ver afwijken van het vorige voorbeeld. Apple verkoopt iPhones, iPads, iMacs en andere producten rechtstreeks aan klanten. Dit is B2C.
E-commerce voor consumer-to-consumer (C2C)
Bij C2C verkoopt een consument goederen rechtstreeks aan een andere persoon, hoewel de verkoper de producten niet zelf produceert. Een goed voorbeeld van C2C webhandel is Marktplaats en Vinted. Gebruikers kunnen hier hun producten te koop aanbieden en direct verkopen aan consumenten. De fabrikant is hierbij niet betrokken bij het proces.
E-commerce voor consumer-to-business (C2B)
In feite is C2B precies het tegenovergestelde van B2C, waarbij de consument iets levert aan een bedrijf. Een designer maakt bijvoorbeeld kleding, maar verkoopt deze niet rechtstreeks aan de klant. De designer verkoopt de kleding aan een online winkel. Het bedrijf betaalt de designer voor elk product en communiceert daarna met klanten.
E-commerce tussen business en administratie (B2A)
Bij de B2A e-commerce worden de online transacties uitgevoerd door bedrijven en overheden. B2A wordt gebruikt in de fiscale en sociale organisaties. Het betreft hierbij het werken met verschillende juridische documenten.
E-commerce tussen consumenten en administratie (C2A)
Deze vorm van e-commerce, waarbij transacties tussen consumenten en overheden plaatsvinden, wordt steeds populairder. Voorbeelden hiervan zijn het maken van een afspraak met een arts, het betalen van medische diensten, het opmaken van belastingaangiften en gerelateerde betalingen.
Voordelen van e-handel
E-handel heeft verschillende voordelen. In deze blog vertellen wij wat de mogelijke voordelen zijn voor consumenten en organisaties.
Voordelen voor consumenten
Met e-commerce hebben consumenten de mogelijkheid om producten of diensten op elk moment te bekijken, delen, kopen en verkopen. Ook kun je gedetailleerde informatie over een product of dienst verkrijgen of de dichtstbijzijnde locatie opzoeken waar jij terecht wil. Het is bovendien heel eenvoudig om aanbiedingen met andere bedrijven te vergelijken om geld en tijd te besparen.
Voordelen voor organisaties
Door de komst van webhandel zijn organisaties niet meer locatiegebonden, doordat zij fysieke winkels combineren met hun online activiteiten. Bedrijven kunnen hierdoor hun diensten en producten geografisch gezien breder aanbieden. Niet alleen de doelgroep wordt vergroot, maar ook de efficiëntie van bedrijfsprocessen. Hierbij wordt een hoop geld en tijd bespaard.
Ondanks de onmiskenbare voordelen heeft e-commerce ook enkele nadelen.
Nadelen van e-handel
De enorme concurrentie in populaire niches is op dit moment misschien wel het grootste nadeel van e-handel. Dit is vooral opmerkelijk bij de verkoop van verschillende huishoudelijke, computer-, audio- en videoapparatuur, smartphones en andere elektronica. Uit de cijfers van CBR (2022) blijkt dat er ruim 80.000 webwinkels in Nederland zijn. De grootste spelers in de Nederlandse e-commerce markt zijn Bol.com, Coolblue, Albert Heijn, Zalando, Wehkamp, Amazon, Jumbo, Picnic, de Bijenkorf en HelloFresh. De bijna identieke prijzen van populaire producten maakt de concurrentie slopend in de markt. Het is tenslotte de bedoeling om op te vallen om zoveel mogelijk klanten aan te trekken.
Andere nadelen van e-commerce zijn:
- Het gebrek aan persoonlijk klantcontact via offline kanalen;
- Weinig vertrouwen in nieuwe online platforms vanwege de overvloed aan oplichters;
- Een zakelijke afhankelijkheid van bezorgdiensten;
- Bepaalde moeilijkheden bij het werken met externe werknemers.
Deel dit artikel